Alla inlägg under juli 2012

Av Kattis - 31 juli 2012 20:47

Anledningen till att jag inte lagt upp en bild på den färdig asprayhooden är för att de är ute med båten och njuter av semestern   . Kommer ta en kort så fort de kommer hem igen.

Att beställa en sprayhood skulle landa på allt från 7000-10000 kr

Totala kostnaden för att sy egen sprayhood blev 1714 kronor, i de här posterna:

Kapellväv Nautex 5 m   995 kr

Kapellruta                    149 kr

Dubbelhäft tape 1 rulle   55 kr

Tråd   1 rulle                  65 kr

Nålar 1 pkt   stl 100        35 kr

Öljetter baksida 13st      52 kr

Öljetter framsida 13 st   39 kr

Gummistroppar 4 st         4 kr

                                  1394 kr

Frakt                            250 kr

Postförskott                   70 kr


Så visst tjänar man pengar på att göra det själv, allt handlar om ifall man vill lägga ner jobbet på det - för dettar tid!!


                                




Av Kattis - 31 juli 2012 20:38

Spegel, spegel på väggen där, säg mig du vad skönhet är.
Ska man se ut som en pinne... och känna sig inne?
Ska man tro att man é cool bara för att man köpt ny kjol?
Läppstift, mascara och kajal, vi har alldeles för stora skönhetsideal.
Varför få skuldkänslor stora, och bli kallad hora.
För att man ser ut så man gör, och beter sig som man bör?
Tjejer sminkar sig i hopp om att en snygg kille skall dyka opp.

Nej, skönhet är vad som finns inuti. Resten kan man skita i.

Sååå, spegel, spegel på väggen där,.....jag vet nog vad skönhet är ♥

 

Av Kattis - 22 juli 2012 11:36

Första öljetten klar, var först nere och provade ut och märkte upp var de skulle sitta.

Av Kattis - 20 juli 2012 19:43

Första rutan färdigsydd..Bara 2 kvar :p
Fick lägga bakplåtspapper mellan för plasten sög sig fast.
Kan inte påstå att jag längtar till att sy ihop hela skiten, mycket tyg att dra genom maskinen :-/

Av Kattis - 11 juli 2012 16:41

Då var det äntligen dags att kunna blogga med app!
Har inte gjort så mycket på sprayhooden idag... Orkar inte. Men borde fan göra det.
Ska ge mig iväg till affären och har kanske nya krafter när jag kommer tillbaka.

Av Kattis - 10 juli 2012 17:45

Ja, idag har jag mallat och klippt ut alla de stora delarna.


Jag har sen vikt (egentligen vek jag och strök med den gamla delen i för att få rätt storlek) och nålat alla kanter.

 

Hjälpte till med strykjärnet lite för att det skulle bli enklare - tyget är styvt och ganska omedgörligt.

Det är ett rent helvete att nåla - egentligen funkar det inte med vanliga knappnålar. De böjs och bryts och gör djävulskt ont i fingrarna  när man trycker igenom dom. Tog hjälp av en fingerborg men då gick nålarna bara sönder, bäst var det att använda plast locket till nålburken som press.


Nu orkar jag inte mer idag och ska greja lite inför Ölandsturen på fredag.




Av Kattis - 10 juli 2012 15:27

Igår sprättade jag upp resten med min nyinköpta sprättare   Så idag var det bara att rulla ut tyget och börja.


Jag la helt enkelt de gamla delarna på tyget

    

och satte fast det med små bitar dubbelhäftande tejp för att det inte skulle röra sig medan jag klippte.

    

Sen klippte jag ut bitarna precis som de såg ut. Jag la inte till någon extra sömsmån eftersom det redan finns på de gamla delarna.




Av Kattis - 1 juli 2012 18:00

Jag har letat och letat och till slut hittat några olika beskrivningar om hur man mallar och syr kapell. Och det borde ju vara samma om man som jag ska sy en sprayhood.   

Vissa nålar ihop kapellduken direkt på båten men det är inget aternativ för mig dels för att jag inte har tyget än oc dels för att jag bara inte vill stå och krångla på båten - tillräcklig orsak.
En del mallar med byggplast. Tejpar ihop och ritar ut sömmar mm och sen klipper ut mönstret. Nja.. känns bökigt och där hamnar vi på samma sak som förrra - vill ju inte stå och krångla på båten.

Somliga syr med det gamla kapellet som mall, detta är något som de flesta kapellmakare brukar avråda ifrån. Dels för att den gamla är uttöjd, och är det så att den inte sitter perfekt överför man ju bara dålig passform till den nya.

Men men, den gamla sprayhooden sitter bra och jag tycker det verkar enklast - envis som jag är.

Jag började iaf med att märka ut de olika delarna på sprayhooden med vanlig bläckpenna (den ska ju ändå slängas)innan jag sprättade itu den. H för höger och V för vänster, den består ju av två likadana biter som sitter ihop på mitten.... typ


 

Presentation


JAG ÄR:
Kvinna, sambo, mamma, extremt nyfiken, en manipulativ bitch ibland, mörkhårig, brunögd, envis, trevlig och social, glad men trött…
JAG HAR:
fina ögon, storlek 38 i skor, livslust, inte så många nära vänner, en aning för många kilon, alldeles fö

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Mina egna favoriter

Lite av varje

Instagram

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards